Λόγοι απώλειας εμπορικού σήματος

Η αίτηση για την κατοχύρωση του εμπορικού σας σήματος εγκρίθηκε. Η προσπάθεια που καταβάλετε ολοκληρώθηκε με επιτυχία και πλέον επιστρέφετε στους κανονικούς ρυθμούς της δουλειάς σας. Οι εργαζόμενοι σας που ασχολήθηκαν με αυτό το ζήτημα μπορούν πλέον να προωθήσουν τις εκκρεμότητες, που εκ των πραγμάτων είχαν μείνει πιο πίσω. Ησυχάσατε;  Όχι τόσο εύκολά…

Η αλήθεια είναι πως η κατοχύρωση ενός εμπορικού σήματος  μοιάζει περισσότερο με ενοικίαση παρά με ιδιοκτησία. Εάν δεν διαχειριστείτε το σήμα σας με τον κατάλληλο τρόπο, ενδέχεται να το χάσετε.

Παρακάτω θα δείτε μερικούς πιθανούς τρόπους με τους οποίους η εταιρεία σας θα μπορούσε να χάσει τα εμπορικά της σήματα και πως να εξαλείψετε τους κινδύνους αυτούς.

Πιθανοί τρόποι απώλειας σήματος

Παρά τις εξαιρέσεις θα πρέπει να θυμάστε πως στο 99% των περιπτώσεων η διατήρηση του εμπορικού σήματος σας βρίσκεται στο χέρι σας. Χρειάζεστε οργάνωση και μια ισχυρή αμυντική στρατηγική για να διατηρήσετε τον απόλυτο έλεγχο.

Σε γενικές γραμμές δύο είναι οι κατηγορίες των τρόπων με τους οποίους μπορεί κάποιος να χάσει το εμπορικό του σήμα

Α) Αμέλεια κατόχου

Β) Μη χρήση του εμπορικού σήματος

Ας δούμε όμως τι συμβαίνει πιο αναλυτικά:

1)      Μη ανανέωση εμπορικού σήματος

Η κατοχύρωση του εμπορικού σας σήματος σε Εθνικό επίπεδο ισχύει για 10 χρόνια. Με τη λήξη θα πρέπει να προβείτε στις απαραίτητες διαδικασίες για την ανανέωσή του. Οι περισσότερες εταιρείες δίνουν μεγάλη προσοχή σε αυτόν τον τομέα και έτσι ο κίνδυνος απώλειας από τη μη ανανέωση συχνά αποφεύγεται. Ωστόσο, λάθος που ενδεχομένως να αποβεί ολέθριο και δαπανηρό είναι να ελέγχετε το εμπορικό σας μια φορά κάθε 10 χρόνια.

 Προφανώς σε διάστημα μιας δεκαετίας πολλά είναι αυτά που μπορεί να αλλάξουν. Νέες επιχειρήσεις εμφανίζονται, νέα προϊόντα δημιουργούνται και λανσάρονται στην αγορά και φυσικά νέα εμπορικά σήματα κατοχυρώνονται.

 Δυστυχώς οι περισσότερες εταιρείες δεν παρακολουθούν αυτές τις εξελίξεις, με τη δικαιολογία πως το κόστος για κάτι τέτοιο θα είναι δυσβάσταχτο. Κάπως έτσι οδηγούμαστε σε άλλους τρόπους απώλειας του εμπορικού σήματος.

 

2)      Απώλεια του διακριτικού χαρακτήρα του σήματος

Το εμπορικό σήμα κατοχυρώνεται για να σας διακρίνει από τον ανταγωνισμό. Κάθε αλλοίωση στην έννοια ενός σήματος συνιστά λόγω ακύρωσης. Σε τέτοιες περιπτώσεις δεν θα απολέσει κάποιος μόνο τα δικαιώματα στη χρήση ενός σήματος αλλά μπορεί να χρειαστεί να ξοδέψει αρκετά χρήματα για αλλαγή επωνυμίας, είτε να εγκαταλείψει οριστικά την παραγωγή ενός προϊόντος ή την παροχή μιας υπηρεσίας.  

 Οι εξειδικευμένοι συνεργάτες της BCLA διαθέτουν την κατάλληλη εμπειρία και τεχνογνωσία και με χαμηλό κόστος αναλαμβάνουμε υπεύθυνα την παρακολούθηση του εμπορικού σας σήματος αλλά και του ανταγωνισμού, προκειμένου να αποφύγετε τις δυσμενείς συνέπειες της απώλειας του εμπορικού σήματος.

3)      Το σήμα σας καθίσταται γενικό

Η ασπιρίνη κάποτε ήταν επίσημα κατοχυρωμένο εμπορικό σήμα. Πλέον όμως, είναι μια λέξη που βρίσκεται στο καθημερινό λεξιλόγιο. Πολλές φορές τα brand γίνονται τόσο δημοφιλή που αποκτούν «ζωή» από μόνα τους. Όταν όμως, ένα εμπορικό σήμα μετατρέπεται σε μια γενική έννοια, τότε χάνει το διακριτικό του χαρακτήρα και συνεπώς και την προστασία του ως εμπορικό σήμα.

Τραγική ειρωνεία συνιστά το γεγονός πως η εταιρεία δούλεψε σκληρά και ξόδεψε αρκετά χρήματα για να καταστεί το εμπορικό της σήμα τόσο πολύ αναγνωρίσιμο. Έφτασε σε τέτοιο επίπεδο αναγνωρισιμότητας όμως, που στο τέλος απώλεσε την προστασία του εμπορικού της σήματος. Φυσικά αυτή η εξέλιξη δεν μπορεί να αποτραπεί εύκολα από τον κάτοχο ενός εμπορικού σήματος, αλλά δεν συμβαίνει συνήθως. Ίσως όμως αυτός να είναι και ο πλέον επιθυμητός τρόπος για να απολέσετε το εμπορικό σας σήμα.

4)      Απώλεια μετά από δικαστική απόφαση

Ουσιώδους σημασίας εδώ είναι ο ενδελεχής προέλεγχος των εμπορικών σημάτων που ήδη έχουν κατοχυρωθεί. Η διαδικασία αυτή προηγείται της αίτησης κατοχύρωσης. Πρώτα λοιπόν, πρέπει να είστε σίγουροι πως το εμπορικό σας σήμα δεν ομοιάζει ή παραβιάζει τα δικαιώματα κάποιου ήδη υπάρχοντος και μετά να προχωρείτε στην αίτηση κατοχύρωσης.

Δεν είναι λίγα τα παραδείγματα σημάτων που η αίτηση τους έχει εγκριθεί αργότερα όμως, ακυρώνονται στα δικαστήρια. Τις περισσότερες φορές στην «παγίδα» πέφτουν οι μεγάλες επιχειρήσεις που απλά υποτίμησαν κάποιον «μικρό παίχτη».

Με την BCLA βέβαια, μπορείτε να αποφύγετε την ταλαιπωρία που συνεπάγεται η διαδικασία του προελέγχου. Τα εξειδικευμένα στελέχη μας αναλαμβάνουν για εσάς τον προέλεγχο και ολόκληρη τη διαδικασία κατοχύρωσης με χαμηλό κόστος.

5)      Μη χρήση = απώλεια

Τα εμπορικά σήματα έχουν εξ ορισμού πρακτική χρήση. Μη χρήση ενός σήματος σημαίνει απώλεια του σήματος. Σε αρκετές χώρες οι κάτοχοι ενός εμπορικού σήματος πρέπει να προσκομίζουν αποδείξεις της χρήσης του σήματος στον αρμόδιο φορέα για την κατοχύρωση. Στις ΗΠΑ για παράδειγμα αυτό γίνεται στο διάστημα μεταξύ του 5ου και του 6ου χρόνου από την κατοχύρωση του σήματος. Μη χρήση του σήματος για τρία συναπτά έτη συνεπάγεται εγκατάλειψη του σήματος, εκτός κι αν υπάρχουν αποδείξεις για το αντίθετο. Επιπροσθέτως, και ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, οι εταιρείες πρέπει να αποδεικνύουν ότι χρησιμοποιούν το σήμα, σύμφωνα με τα όσα είχαν δηλώσει στην αίτηση κατοχύρωσης.

Ο έλεγχος για τη χρήση του σήματος δεν θα γίνει πιθανόν από τον κρατικό φορέα αλλά από ανταγωνιστική εταιρεία, η οποία θα καταθέσει αίτηση για το σήμα σας, επικαλούμενη τη μη χρήση του.

6)      Απώλεια εθνικού σήματος σημαίνει απώλεια διεθνούς σήματος.

 

Θα πρέπει πάντοτε να έχετε κατά νου πως η απώλεια ενός εθνικού σήματος συνεπάγεται αυτομάτως και την απώλεια σε διεθνές επίπεδο. Μια εταιρεία θα μπορούσε να αποφύγει αυτόν τον κίνδυνο προχωρώντας σε αιτήσεις κατοχύρωσης ενός εμπορικού σήματος σε εθνικό επίπεδο σε κάθε χώρα ξεχωριστά. Ωστόσο, πρόκειται για μια πολυδάπανη διαδικασία που απαιτεί πολύ χρόνο και συνήθως αποφεύγεται.

 

Προστατέψτε τα δικαιώματα σας

 

Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι για να χάσει κάποιος τα δικαιώματά του στο εμπορικό σήμα.

 

Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε πως οι αρμόδιοι φορείς για την κατοχύρωση των εμπορικών σημάτων δεν προχωρούν σε έλεγχο της αγοράς για παραβιάσεις. Ο έλεγχος είναι ευθύνη του κατόχου του εμπορικού σήματος. Ο εφησυχασμός πιθανότατα θα σας οδηγήσει σε δυσάρεστες καταστάσεις. Η συνεχής παρακολούθηση της αγοράς είναι μια δύσκολη υπόθεση αξίζει όμως, τον κόπο. Εμπιστευτείτε τους εξειδικευμένους συνεργάτες της BCLA που με χαμηλό κόστος μπορούν να διασφαλίσουν τα δικαιώματά σας.

Κατοχυρώστε σήμερα το trademark σας