Ποιες είναι οι διαφορές εμπορικού σήματος, domain name και επωνυμίας επιχείρησης

Η σύγχυση των τριών αυτών εννοιών είναι πολύ συχνή. Επιφανειακά οι διαφορές τους μπορεί να μοιάζουν μικρές. Ωστόσο, σε νομικό επίπεδο η διαφορά είναι σημαντική και διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο.

Δείτε τι συμβαίνει με ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που αφορά την Apple

“Apple Inc” είναι η επωνυμία της επιχείρησης που υποδηλώνει και τη νομική οντότητα.

“Apple. com” είναι το όνομα χώρου στο διαδίκτυο. Πρόκειται για την ονομασία της επιχείρησης στο διαδίκτυο και μόνο εκεί. Η ίδια εταιρεία, Apple Inc, έχει κατοχυρώσει και άλλα ονόματα χώρων στο διαδίκτυο όπως τα icloud.comitunes.com, iPhone.com, iPad.com.

“Apple” είναι το εμπορικό σήμα της αμερικανικής εταιρείας που έχει κατοχυρωθεί σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Το εμπορικό σήμα καταδεικνύει πως το σύνολο των προϊόντων που πωλούνται ή των υπηρεσιών που παρέχονται με τη λέξη “Αpple” ανήκουν στην Apple Inc και τις θυγατρικές της. Η Apple έχει κατοχυρώσει και διάφορα άλλα εμπορικά σήματα όπως τα iPhone, iPad, Mac, και άλλα.

Με την πρώτη ματιά και οι τρεις έννοιες δεν φαίνεται να έχουν μεγάλη διαφορά. Όλες άλλωστε εμπεριέχουν το όνομα “Apple”. Από νομική άποψη όμως, είναι σημαντικό να κατανοήσει κάποιος τη διαφορά τους κι αυτό γιατί τα νομικά δικαιώματα που αφορούν την καθεμία ξεχωριστά είναι πολύ διαφορετικά.

Επωνυμία επιχείρησης

Η επωνυμία της επιχείρησης έχει να κάνει με το όνομα με το οποίο εμφανίζεται η επιχείρηση στην αγορά και με τη νομική της οντότητα, δηλαδή με τη μορφή της επιχείρησης (ατομικής ΑΕ, ΕΠΕ, ΟΕ, ΕΕ, ΙΚΕ). Εδώ απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή καθώς το νομικό πλαίσιο σε αρκετές χώρες δεν είναι αυστηρό και δεν απαγορεύει σε κάποιον να χρησιμοποιήσει όμοια ή ακόμα και ίδια ονομασία με την δική σας για την επωνυμία της επιχείρησής του.

Domain name

H κατοχύρωση ονόματος χώρου σας διασφαλίζει σε ότι αφορά το διαδίκτυο και τη δραστηριότητα της επιχείρησής σας σε αυτόν τον τομέα και μόνο.

Με βάση τις υπάρχουσες διαδικασίες η κατοχύρωση του ονόματος χώρου στο διαδίκτυο είναι διαφορετική και πολύ πιο απλή από εκείνη της καταχώρισης επωνυμίας της επιχείρησης και της κατοχύρωσης του εμπορικού σήματος. Ο κάτοχος ενός συγκεκριμένου domain name αποτρέπει άλλους από την πιστή αντιγραφή του ή την υποκλοπή του, αφού κανείς άλλος πλην του ίδιου του κατόχου δεν έχει το δικαίωμα και δεν μπορεί πρακτικά να κατοχυρώσει το ίδιο ακριβώς όνομα χώρου.

Όμως απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή. Μπορεί κανείς να μην μπορεί να κατοχυρώσει το ίδιο domain name, αλλά σχεδόν όλοι μπορούν να κατοχυρώσουν κάποιο όμοιο, σε άλλη κατάληξη. Για παράδειγμα η BCLA έχει κατοχυρώσει το όνομα www.bcla.gr κάποιος άλλος όμως, θα μπορούσε να κατοχυρώσει το όνομα www.bcla.com ή www.bcla.euwww.bcla.netwww.bcla.org και άλλα.

Εμπορικό σήμα

Το εμπορικό σήμα είναι ένα σύμβολο, επιδεικτικό γραφικής παράστασης το οποίο αποτελεί διακριτικό στοιχείο μίας επιχείρησης, εκείνο δηλαδή που την κάνει να ξεχωρίζει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της από εκείνα του ανταγωνισμού. Ουσιαστικά πρόκειται για την ταυτότητα μιας επιχείρησης, των προϊόντων ή των υπηρεσιών στην αγορά.

Η κατοχύρωση του εμπορικού σήματος για τη διάκριση των προϊόντων/υπηρεσιών προστατεύει την επιχείρηση και την φήμη της από αντιγραφή. Θέτει τα θεμέλια για ανάπτυξη της επιχείρησης μέσω υποκαταστημάτων ή franchise και προσθέτει αξία στην επιχείρηση. Ο δικαιούχος μπορεί να εμποδίζει τρίτους από το να χρησιμοποιούν ίδιο ή παρόμοιο σήμα, ώστε να αποτρέπεται κίνδυνος σύγχυσης στην αγορά. Μπορεί να μεταβιβάσει το σήμα του με τίμημα ανάλογο της φήμης και της διακριτικής δύναμης του σήματος στην αγορά. Προσδίδει επιπλέον κύρος στην επιχείρηση, καθώς μπορεί πλέον, ο δικαιούχος να χρησιμοποιεί νομίμως τα διακριτικά των σημάτων κατατεθέν, γνωστά και ως ® και ™.

Τρία είναι τα επίπεδα προστασίας του εμπορικού σήματος μια επιχείρησης. Πρόκειται για την κατοχύρωση του σήματος σε Εθνικό, επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε Διεθνές επίπεδο. Όταν μια επιχείρηση δραστηριοποιείται αποκλειστικά στην Ελλάδα η κατοχύρωση του σήματος σε επίπεδο εγχώριας ελληνικής αγοράς την καλύπτει. Σε περίπτωση όμως, που γίνονται εξαγωγές προϊόντων ή/και παροχή υπηρεσιών σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τότε θα πρέπει το εμπορικό σήμα να κατοχυρωθεί και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Εάν η επιχείρηση εξάγει προϊόντα ή/και παρέχει υπηρεσίες και σε τρίτες χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης τότε κρίνεται σκόπιμη η κατοχύρωση του σήματός της σε διεθνές επίπεδο. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη διεθνή κατοχύρωση του εμπορικού σήματος είναι να έχει προηγηθεί η εγχώρια ή η ευρωπαϊκή, ή και οι δύο μαζί.

Πως μπορώ να προστατευτώ

Η επωνυμία της επιχείρησης, το domain name και τα εμπορικά σήματα μπορεί επιφανειακά να μοιάζουν όμοια. Δεν είναι όμως. Εάν προτίθεστε πάντως, να επενδύσετε στην επιχείρηση και τα προϊόντα σας ή/και στις υπηρεσίες σας είναι πολύ σημαντικό να αντιληφθείτε τις διαφορές μεταξύ των συγκεκριμένων εννοιών και των δικαιωμάτων που συνεπάγεται η κάθε μια από αυτές.

Κατοχυρώστε σήμερα το trademark σας