Aν θελήσει κανείς να περιγράψει όλα όσα έχουν συμβεί σε αυτήν τη χώρα με τις εισπρακτικές εταιρείες τις τελευταίες δύο δεκαετίες θα κατέληγε ίσως στη φράση πως «Ποτέ τόσοι λίγοι δεν έχουν ενοχλήσει τόσους πολλούς». Με τα ανεξόφλητα δάνεια να σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο λόγω της κρίσης αλλά και της ύφεσης, ένας στους δύο δανειολήπτες πλέον εμφανίζει μικρή ή μεγαλύτερη καθυστέρηση στην πληρωμή των δόσεων του. Πράγματι, συνιστά δυστυχία να είσαι σήμερα ασυνεπής δανειολήπτης. Ασυνεπής, σε μια εποχή που οι ξένοι ελεγκτές βασανίζουν τις τράπεζες και εκείνες με τη σειρά τους πολλαπλασιάζουν τα βασανιστήρια και τα μεταφέρουν σε εκείνους που χρωστούν. Ο εφιάλτης του δανείου στις μέρες μας δεν είναι απλώς το ποσό που αυξάνεται μήνα με το μήνα για εκείνους που αδυνατούν να αποπληρώσουν. Ο πραγματικός εφιάλτης είναι μια φωνή. Μια φωνή ατάραχη, επίμονη, ενίοτε και απειλητική, που συχνά ακούει εκείνος που οφείλει και καθυστερεί. Είναι η φωνή του υπαλλήλου της εισπρακτικής. Ο εφιάλτης αυτής της φωνής κατατρέχει σήμερα 1.000.000 Έλληνες και ο αριθμός τους δυστυχώς αυξάνεται συνεχώς. Ωστόσο μια τελευταία εξέλιξη φανερώνει πως ο δανειολήπτης σήμερα δεν είναι ανυπεράσπιστος μπροστά στο τέρας των εισπρακτικών.
Όσοι λοιπόν υποφέρετε από τηλεφωνήματα εισπρακτικών εταιρειών έχετε τώρα πέπλο προστασίας από τη Δικαιοσύνη. Πράγματι, σε δύο τράπεζες το δικαστήριο επέβαλε πρόστιμο επειδή είχαν δώσει στοιχεία δανειοληπτών σε εισπρακτικές χωρίς να ενημερώσουν τους πελάτες τους. Μέχρι πρότινος, όλο και πλήθαιναν οι φορές που οι εισπρακτικές εταιρείες ενοχλούσαν συμπολίτες μας, εκ μέρους των τραπεζών, προκειμένου οι τελευταίοι να εκβιαστούν συναισθηματικά και ηθικά ώστε να αποπληρώσουν τα χρέη τους. Αδιάκοποι βομβαρδισμοί τηλεφώνων σε καθημερινό επίπεδο βάζοντας το μαχαίρι στο λαιμό εκατοντάδων συμπολιτών μας λαμβάνουν τέλος πια καθώς παράνομα, σύμφωνα με δύο δικαστικές αποφάσεις, οι εισπρακτικές εταιρείες τηλεφωνούν σε καταναλωτές εφόσον δεν τους έχουν ενημερώσει ότι έχουν στην κατοχή τους τα στοιχεία τους και οι ίδιες αλλά και οι τράπεζες. Μία από τις δύο καθοριστικές αποφάσεις της Δικαιοσύνης, η υπ’ αριθμόν 273/2016, αφορούσε γυναίκα που είχε προσφύγει καθώς παρότι είχε ενημερώσει πως είχε υποβληθεί σε βαριά χειρουργική επέμβαση και αντιμετώπιζε κρίσεις επιληψίας, η εισπρακτική εξακολουθούσε να τηλεφωνεί αδιάκοπα. Το Ειρηνοδικείο Αθηνών δικαίωσε την αγανακτισμένη δανειολήπτρια καταναλωτικού δανείου με το ποσό των 5.200 ευρώ! Η δεύτερη απόφαση, η υπ’ αριθμόν 3428/2016 απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών, αφορά κάτοχο πιστωτικής κάρτας, ο οποίος είχε συναινέσει να διαβιβαστούν τα προσωπικά του στοιχεία σε εισπρακτική εταιρεία. Ωστόσο, όταν ο κάτοχος της κάρτας καθυστέρησε μερικές δόσεις, ξεκίνησαν καθημερινά τηλεφωνήματα από εισπρακτική εταιρεία. Σε αυτήν την περίπτωση επιδικάστηκε στον κάτοχο της κάρτας το ποσό των 5.870 ευρώ για ηθική βλάβη.
Εκτός βεβαίως από τις τελευταίες ευχάριστες εξελίξεις εξακολουθούν να ισχύουν τα ακόλουθα, προκειμένου να προστατεύσετε τα δικαιώματά σας:
- Απαγορεύεται η εισπρακτική εταιρεία να σας καλεί με απόκρυψη αριθμού. Σε αυτήν την περίπτωση έχετε κάθε δικαίωμα να μην απαντήσετε.
- Οι υπάλληλοι των εισπρακτικών εταιρειών οφείλουν πρώτα να κάνουν διασταύρωση των στοιχείων του οφειλέτη.
- Σε κάθε περίπτωση πρέπει να σας ενημερώνουν αρχικώς για την ιδιότητα, ονοματεπώνυμο, αριθμό μητρώου της εταιρείας, την καταγραφή των συνομιλιών καθώς και την παραμονή τους για χρονικό διάστημα δώδεκα μηνών στα αρχεία της εταιρείας. Μόνο αφού έχουν προηγηθεί τα προαναφερθέντα μπορούν να προβαίνουν σε ενημέρωση σχετικά με την οφειλή.
- Οι εισπρακτικές εταιρείες δικαιούνται να σας ενοχλήσουν δέκα ημέρες αφού καταστεί η οφειλή ληξιπρόθεσμη και σε καμία περίπτωση νωρίτερα.
- Η ενημέρωση από τις εισπρακτικές εταιρείες γίνεται μόνο τις καθημερινές ημέρες και επ’ ουδενί κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.
- Ο δανειστής, η τράπεζα δηλαδή, πριν ξεκινήσει η διαδικασία ενημέρωσης από τις εισπρακτικές εταιρείες, οφείλει να επιβεβαιώσει μαζί σας τις οφειλές σας, να ταυτοποιήσει τα στοιχεία σας με κάθε διαθέσιμο τρόπο και να σας ενημερώσει για τη διαβίβαση των δεδομένων σας σε εταιρεία ενημέρωσης.
- Απαγορεύεται για τους δανειστές η σύναψη σύμβασης με εταιρείες οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στο μητρώο εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών.
- Οι εισπρακτικές εταιρείες απαγορεύεται να ενημερώνουν τρίτους ή συγγενικά σας πρόσωπα για δικές σας οικονομικές εκκρεμότητες.
- Τηλεφωνήματα στον χώρο εργασίας του οφειλέτη απαγορεύονται. Εκτός αν ο αριθμός τηλεφώνου της εργασίας είναι ο μοναδικός αριθμός επικοινωνίας.
Υπό το πρίσμα λοιπόν των όσων αναφέραμε παραπάνω, οι δανειολήπτες πλέον δεν πρέπει να έχουν καμία ανησυχία ως προς τις εισπρακτικές εταιρείες αφού προστατεύονται από την Ελληνική νομοθεσία και ανά πάσα ώρα και στιγμή κρίνουν εκείνοι ότι παραβιάζεται, από πλευράς εισπρακτικής, κάποιο από τα δικαιώματά τους, δύνανται να καταφύγουν σε νομικές εταιρείες επαρκώς κατατοπισμένες στις τραπεζικές τακτικές και με μεγάλη εμπειρία στην αποτελεσματική αντιμετώπισή τους, όπως είναι η BCLA.
Οι δανειολήπτες στην αντεπίθεση, λοιπόν!
Όσοι λοιπόν υποφέρετε από τηλεφωνήματα εισπρακτικών εταιρειών έχετε τώρα πέπλο προστασίας από τη Δικαιοσύνη. Πράγματι, σε δύο τράπεζες το δικαστήριο επέβαλε πρόστιμο επειδή είχαν δώσει στοιχεία δανειοληπτών σε εισπρακτικές χωρίς να ενημερώσουν τους πελάτες τους. Μέχρι πρότινος, όλο και πλήθαιναν οι φορές που οι εισπρακτικές εταιρείες ενοχλούσαν συμπολίτες μας, εκ μέρους των τραπεζών, προκειμένου οι τελευταίοι να εκβιαστούν συναισθηματικά και ηθικά ώστε να αποπληρώσουν τα χρέη τους. Αδιάκοποι βομβαρδισμοί τηλεφώνων σε καθημερινό επίπεδο βάζοντας το μαχαίρι στο λαιμό εκατοντάδων συμπολιτών μας λαμβάνουν τέλος πια καθώς παράνομα, σύμφωνα με δύο δικαστικές αποφάσεις, οι εισπρακτικές εταιρείες τηλεφωνούν σε καταναλωτές εφόσον δεν τους έχουν ενημερώσει ότι έχουν στην κατοχή τους τα στοιχεία τους και οι ίδιες αλλά και οι τράπεζες. Μία από τις δύο καθοριστικές αποφάσεις της Δικαιοσύνης, η υπ’ αριθμόν 273/2016, αφορούσε γυναίκα που είχε προσφύγει καθώς παρότι είχε ενημερώσει πως είχε υποβληθεί σε βαριά χειρουργική επέμβαση και αντιμετώπιζε κρίσεις επιληψίας, η εισπρακτική εξακολουθούσε να τηλεφωνεί αδιάκοπα. Το Ειρηνοδικείο Αθηνών δικαίωσε την αγανακτισμένη δανειολήπτρια καταναλωτικού δανείου με το ποσό των 5.200 ευρώ! Η δεύτερη απόφαση, η υπ’ αριθμόν 3428/2016 απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών, αφορά κάτοχο πιστωτικής κάρτας, ο οποίος είχε συναινέσει να διαβιβαστούν τα προσωπικά του στοιχεία σε εισπρακτική εταιρεία. Ωστόσο, όταν ο κάτοχος της κάρτας καθυστέρησε μερικές δόσεις, ξεκίνησαν καθημερινά τηλεφωνήματα από εισπρακτική εταιρεία. Σε αυτήν την περίπτωση επιδικάστηκε στον κάτοχο της κάρτας το ποσό των 5.870 ευρώ για ηθική βλάβη.
Εκτός βεβαίως από τις τελευταίες ευχάριστες εξελίξεις εξακολουθούν να ισχύουν τα ακόλουθα, προκειμένου να προστατεύσετε τα δικαιώματά σας:
1. Απαγορεύεται η εισπρακτική εταιρεία να σας καλεί με απόκρυψη αριθμού. Σε αυτήν την περίπτωση έχετε κάθε δικαίωμα να μην απαντήσετε.
2. Οι υπάλληλοι των εισπρακτικών εταιρειών οφείλουν πρώτα να κάνουν διασταύρωση των στοιχείων του οφειλέτη.
3. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να σας ενημερώνουν αρχικώς για την ιδιότητα, ονοματεπώνυμο, αριθμό μητρώου της εταιρείας, την καταγραφή των συνομιλιών καθώς και την παραμονή τους για χρονικό διάστημα δώδεκα μηνών στα αρχεία της εταιρείας. Μόνο αφού έχουν προηγηθεί τα προαναφερθέντα μπορούν να προβαίνουν σε ενημέρωση σχετικά με την οφειλή.
4. Οι εισπρακτικές εταιρείες δικαιούνται να σας ενοχλήσουν δέκα ημέρες αφού καταστεί η οφειλή ληξιπρόθεσμη και σε καμία περίπτωση νωρίτερα.
5. Η ενημέρωση από τις εισπρακτικές εταιρείες γίνεται μόνο τις καθημερινές ημέρες και επ’ ουδενί κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.
6. Ο δανειστής, η τράπεζα δηλαδή, πριν ξεκινήσει η διαδικασία ενημέρωσης από τις εισπρακτικές εταιρείες, οφείλει να επιβεβαιώσει μαζί σας τις οφειλές σας, να ταυτοποιήσει τα στοιχεία σας με κάθε διαθέσιμο τρόπο και να σας ενημερώσει για τη διαβίβαση των δεδομένων σας σε εταιρεία ενημέρωσης.
7. Απαγορεύεται για τους δανειστές η σύναψη σύμβασης με εταιρείες οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στο μητρώο εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών.
8. Οι εισπρακτικές εταιρείες απαγορεύεται να ενημερώνουν τρίτους ή συγγενικά σας πρόσωπα για δικές σας οικονομικές εκκρεμότητες.
9. Τηλεφωνήματα στον χώρο εργασίας του οφειλέτη απαγορεύονται. Εκτός αν ο αριθμός τηλεφώνου της εργασίας είναι ο μοναδικός αριθμός επικοινωνίας.
Υπό το πρίσμα λοιπόν των όσων αναφέραμε παραπάνω, οι δανειολήπτες πλέον δεν πρέπει να έχουν καμία ανησυχία ως προς τις εισπρακτικές εταιρείες αφού προστατεύονται από την Ελληνική νομοθεσία και ανά πάσα ώρα και στιγμή κρίνουν εκείνοι ότι παραβιάζεται, από πλευράς εισπρακτικής, κάποιο από τα δικαιώματά τους, δύνανται να καταφύγουν σε νομικές εταιρείες επαρκώς κατατοπισμένες στις τραπεζικές τακτικές και με μεγάλη εμπειρία στην αποτελεσματική αντιμετώπισή τους, όπως είναι η BCLA.
Οι δανειολήπτες στην αντεπίθεση, λοιπόν!