Η Επαναφορά του 13ου και 14ου Μισθού στο Δημόσιο:
- Νομική Ανάλυση
- Νομικά Επιχειρήματα υπέρ της Επαναφοράς
- Αναγκαιότητα Ατομικής Προσφυγής
- Οικονομικές Παράμετροι
- Στάση της Πολιτείας και Πιθανές Καθυστερήσεις
Νομικά Επιχειρήματα υπέρ της Επαναφοράς
Αρχή της Ισότητας (Άρθρο 4, παρ. 1 Σ.): Η διαφορετική μεταχείριση των δημοσίων υπαλλήλων σε σχέση με τους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα, που εξακολουθούν να λαμβάνουν τα αντίστοιχα επιδόματα, παραβιάζει την αρχή της ισότητας. Το άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος επιτάσσει ίση μεταχείριση για όλους τους πολίτες, ανεξαρτήτως του καθεστώτος απασχόλησής τους.
Αρχή της Αναλογικότητας (Άρθρο 25 Σ.): Η κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού εξυπηρετούσε έναν συγκεκριμένο σκοπό, δηλαδή τη δημοσιονομική προσαρμογή. Σήμερα, όμως, η διατήρηση αυτού του μέτρου δεν φαίνεται πλέον αναγκαία ούτε ανάλογη προς τον επιδιωκόμενο σκοπό, καθώς η οικονομική κρίση έχει παρέλθει.
Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/2041/ΕΕ: Η οδηγία περί επαρκών κατώτατων μισθών επιβάλλει την ίση μεταχείριση εργαζομένων, ανεξαρτήτως του αν απασχολούνται στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα. Η μη καταβολή των επιδομάτων στους δημοσίους υπαλλήλους μπορεί να θε
Αναγκαιότητα Ατομικής Προσφυγής
Δεδομένων των παραπάνω, η ατομική προσφυγή κάθε δημοσίου υπαλλήλου καθίσταται αναγκαία για τους εξής λόγους:
- Εξασφάλιση Δικαιωμάτων: Μόνο μέσω δικαστικής απόφασης που αφορά συγκεκριμένο υπάλληλο μπορεί να διασφαλιστεί η αποκατάσταση των αποδοχών του.
- Αποφυγή Καθυστερήσεων: Η ατομική προσφυγή μειώνει τον κίνδυνο καθυστερήσεων στην καταβολή των αποδοχών, καθώς το κράτος τείνει να συμμορφώνεται πρώτα με δικαστικές αποφάσεις που αφορούν συγκεκριμένα πρόσωπα.
- Προστασία από Παραγραφή: Η έγκαιρη προσφυγή διασφαλίζει ότι τα δικαιώματα του υπαλλήλου δεν θα παραγραφούν, επιτρέποντάς του να διεκδικήσει αναδρομικά τις αποδοχές που δικαιούται.
Οικονομικές Παράμετροι της Επαναφοράς
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το δημοσιονομικό κόστος για την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο ανέρχεται σε περίπου 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Ένα τέτοιο κόστος θα μπορούσε να εκτροχιάσει τα δημόσια οικονομικά και τον προϋπολογισμό, καθιστώντας την οριζόντια αποκατάσταση αυτών των αποδοχών ιδιαίτερα δύσκολη.
Στάση της Πολιτείας και Πιθανές Καθυστερήσεις
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει εκφράσει κατηγορηματικά την αντίθεσή του στην επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο, επικαλούμενο το υψηλό δημοσιονομικό κόστος. Επιπλέον, είναι σύνηθες το κράτος να επιδιώκει την καθυστέρηση στην αποκατάσταση τέτοιων αποδοχών, αποδίδοντάς τες μόνο σε όσους έχουν δικαστική απόφαση που τους αφορά. Αυτό σημαίνει ότι, χωρίς ατομική προσφυγή και δικαστική απόφαση, οι πιθανότητες άμεσης αποκατάστασης των αποδοχών είναι περιορισμένες.
Συμπέρασμα
Ενώ η επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο είναι ένα δίκαιο αίτημα με ισχυρά νομικά επιχειρήματα, το υψηλό δημοσιονομικό κόστος καθιστά την οριζόντια εφαρμογή του μέτρου απίθανη. Η ατομική προσφυγή αποτελεί τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο για τη διεκδίκηση αυτών των αποδοχών, διασφαλίζοντας τα δικαιώματα του κάθε δημοσίου υπαλλήλου και επιταχύνοντας την αποκατάσταση της αδικίας.
![logo-full@2x BCLA - Δικηγορική Εταιρεία](https://bcla.gr/wp-content/uploads/elementor/thumbs/logo-full@2x-ppo64255d0opror27brz9dm1liu01qnaxbog86qoau.png)
Η BCLA δικηγορική εταιρεία, εξειδικεύεται σε τέτοιου είδους διεκδικήσεις και μπορεί να σας βοηθήσει να:
- Αξιολογήσετε αν η περίπτωσή σας εμπίπτει στις κατηγορίες της απόφασης.
- Υποβάλετε αίτηση και να προχωρήσετε σε όλες τις απαραίτητες νομικές ενέργειες.
- Εξασφαλίσετε την καλύτερη δυνατή εκπροσώπηση και τα δικαιώματά σας.